28. Kladdkaka

Skulle baka till en förfest förra helgen och hittade ett recept på kladdkaka med nougatpannacotta som blev jättegott! Det var lätt att göra och väldigt lätt att få den fin. 
 
Kladdkaka
♥ 125g mjukt smör
♥ 100g socker
♥ 125g smält choklad 60%
♥ 100g ägg (2 st)
♥ 40g vetemjöl
♥ 1 nypa salta
 
Blanda ihop ingredienserna i den ordning de står ovan, sikta i vetemjölet. Häll smeten i en form och grädda 8-10 minuter i 200 grader. Låt svalna, gärna i kyl eller frys.
 
Nougatpannacotta
♥ 425ml grädde
♥ 150g nougat
♥ 1/2tsk nescaffe (jag tog bara lite från en kapsel här, kan såklart uteslutas) 
♥  3 gelatinblad
 
Skär nougaten i mindre bitar. Lägg gelatinbladen i blöt enligt anvisningar på paketet. Koka upp grädden och lägg i nougaten och kaffet, rör till den är smält. Ta av från värmen och lägg i gelatinet. Låt pannacottan svalna. Instruktionerna i receptet jag hittade var lite konstiga tyckte jag så jag hällde bara den rinnande pannacottan över kladdkakan och ställ in i kylen och låt stelna (minst 4 timmar). Alternativet är att låta pannacottan stelna lite innan man häller den över kladdkakan. Innan jag lossade formen tog jag en kniv och försiktigt skar längs kanten.
 
Dekoration
Tex, ett eller två dubbelnougat, hallon, hackadenötter, chokladsås, ferrero rocher
 
Om du vill ha såna fina spiraler så hyvlar du bara dubbelnougaten på kortsidan med en osthyvel, superlätt!
 
 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0