27. Tårtfyllningar

Till en fest hade jag uppdraget att baka tårtor, bestämde mig för marängtårtor med rice crispies och olika fyllningar. Den ena med nutella/hallon och den andra vit choklad/blåbär. Sjukt goda blev de alla 4 faktiskt och väldigt goda tårtor som jag hoppas (och tror) blev uppskattade. I detta inlägget kommer recepten till fyllningarna och sen kommer marängbottnarna i ett eget inlägg. 
 
Vitchokladfluff
♥ 180 gram vit choklad
♥ 3 dl grädde
Smält chokladen i grädden i en kastrull, får ej koka! Ställ att svalna, helst under natten och vispa upp dagen efter. 
 
Nutellafluff
Min nutellafyllning blev tyvärr lite för rinning även om den var sjukt god, tror man kanske skulle ha minskat mängden nutella lite. Här är i alla fall receptet jag använde.
♥ 200 gram nutella
♥ 3 dl grädde
Exakt samma princip som vit choklad fluffet.
 
Blåbärsgrädde/Hallongrädde
♥ 2 dl blåbär eller 250 gram hallon
♥ 3 dl grädde
Låt bären rinna av. Vispa grädden och blanda i bären. Insåg dock att jag tyckte det blev mycket bättre och finare att vispa lite till efter man lagt i bären så de mosas och grädden får finare färg och bättre konsistens. Sen kan man öka mängden bär om det känns för lite. 
 
 
 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0