26. Budapestrulle

Efter ett misslyckat försök till budapest utan nötter för två år sen var detta min chans att bevisa att jag faktiskt kan baka. Överträffade till och med mina egna förväntningar denna gången och tårtan blev galet fin. Det var precis lagom mängd till mig och mina 6 kompisar, skulle uppskatta att det blir ca 7-8 ganska stora bitar på detta recept. Nästa gång vill jag nog testa att göra den med hallon, tycker det verkar sjukt gott. 
 
Ingredienser 
♥ 6 äggvitor
♥ 3 dl socker
♥ 100 gram hasselnötter
♥ 1 msk potatismjöl
♥ 2 msk marsanpulver
♥ 2 msk kakao
♥ 4,5 dl grädde
♥ 1-2 burkar mandarinklyftor
♥ ev mörk choklad och kakao/florsocker till garnering

 
Instruktioner
Hacka eller mixa hasselnötterna väldigt fint. Vispa upp äggvitorna och häll i sockret lite efterhand, fortsätt vispa till det är maräng, tar ungefär 10-15 minuter. Blanda ihop hasselnötterna, potatismjölet, marsanpulvret och kakaon i en skål och vänd sedan försiktigt ner i äggsmeten. Spritsa eller bred ut smeten på en plåt, om du spritsar så gör det från ena långsidan till andra. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 19 minuter. Ta ut ur ugn och vänd upp på nytt bakplåtspapper relativt fort, dra sedan av bakplåtspappret som kakan gräddats på. Går det inte loss så kan man pensla med lite vatten på baksidan. Låt svalna helt innan du lägger på den vispade grädden och avrunna mandarinklyftorna, rulla försiktigt ihop från kortsidan och lägg skarven neråt. Smält lite choklad som dekoration och pudra kakao eller florsocker över. 
 
 


Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0