16. Popcorn

Har insett att popcorn är sjukt underskattat och man kan hitta på så mycket roligt med dem. Idéen fick jag nog när jag såg att de i Dubai hade en hel butik med olika sorters popcorn. Eftersom jag älskar kanelbullar fick första popcornsorten helt enkelt bli kanelbullspopcorn. Receptet är amerikanskt och det blev så sjukt gott, dock FÖR sött. Nästa gång jag gör det kommer jag att halvera sockret, smöret och sirapen då vi även tyckte det var för mycket smet. Mängden nedan är ursprungsreceptet och sedan får ni själva välja hur ni ska göra. Eftersom vi alltid bakar bullar med kardemumma valde jag att ha i det också men det är såklart frivilligt, så är även nötterna. Jag använde pecannötter men tycker verkligen inte det är ett måste då de mest försvann bland popcornen. I det amerikanska receptet ska man även ringla vit choklad över när de är klara men någon måtte får det vara tycker jag. 
 
Ingredienser
♥ En påse micropopcorn
♥ 60 gram smör
♥ 1,2 dl farinsocker
♥ 1/3 msk kanel
♥ 0,6 dl sirap
♥ 1/2 tsk vaniljsocker
♥ 1/4 tsk bakpulver
(♥ 1/3 msk kardemumma)
(♥ 1,5 dl valfria nötter)
 
*update 15/6
jag testade en gång till att göra detta med lite modifiering i receptet och tyckte detta blev mycket bättre, eller alltså bättre mängd.
♥ En påse micropopcorn
♥ 40 gram smör
♥ 0,6 dl farinsocker
♥ 1/3 msk kanel
♥ 0,3 dl sirap
♥ 1/2 tsk vaniljsocker
♥ 1/3 msk kardemumma
 
Gör så här
Poppa popcornen enligt beskrivning och sortera ut kärnorna. Lägg smör, farinsocker och sirap i en bunke och värm i micron i ca 2 minuter till det kokar, ta ut och rör emellanåt. Blanda i kanelen, kardemumman och bakpulvret. Smeten ska då höja sig tack vare bakpulvret, min gjorde dock inte det så det är ingen panik. Häll smeten över popcornen (och nötterna) och rör runt så att den fördelas jämt. Sprid ut popcornen på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen på 120 grader i ca 20 minuter, rör med jämna mellanrum. 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0