21. Det stora inlägget om tårtbottnar

Till min kompis 25års fest var jag tårtansvarig och bestämde jag mig för att använda det mest populära tårtbotten receptet på nätet, nämligen tårtbotten "lika delar". Det ger väldigt höga och fina bottnar och dessutom är det väldigt lätt. Använder du en springform så räcker recetet till 3 bottnar. Receptet till långpanna räcker dock bara till en då jag läste att det är bättre att göra en i taget i långpanna. Man utgår från äggen och antalet bestämt efter storleken på form. Tänk på att det är en fördel att använda stora ägg då det är mer vita i dem jämfört med små ägg. 
 
Till en form på 16 cm i diameter behövs 4 ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 6 ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 8 ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 10 ägg
För en tunn botten till långpanna använde jag 3 ägg.
 
Instruktioner
Det hela går ut på att du tar 3 likadana glas, i det första knäcker du antalet ägg du vill använda. I glas nr 2 mäter du upp lika mycket socker som det är ägg i det andra. I det tredje och sista glaset tar 50% vetemjöl och 50% potatismjöl. Vill du istället göra chokladbotten tar du 1/3 mjöl, 1/3 potatismjöl och 1/3 kakao. Bakpulver tillsätter du enligt tabellen nedan. Vispar man ägg och socker ordentligt, vi snackar ca 15 minuter, kan man utan problem halvera mängden bakpulver.
 
1 tsk till 2 ägg
2 tsk till 4 ägg
2,5 tsk till 6 ägg
3 tsk till 8 ägg
3,5 tsk till 10-11 ägg
4 tsk till 12-13 ägg
 
Vispa ägg och socker väl, det ska bli vitt! Sikta ner mjölblandningen och bakpulvret och VÄND ner i smeten. Grädda enligt nedan i 175 grader. Långpannan tog ca 15 minuter. Jag använde bakplåtspapper för att kakan inte skulle fastna i plåten men annars går det bra att smörja och bröa med någonting som faller en i smaken.
 
Ca 20 minuter för 2 ägg
25-30 minuter för 3-4 ägg
35-40 minuter för 5-7 ägg
45-50 minuter för 8-10 ägg
55-60 minuter för 11-13 ägg 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0