20. The honey is sweet, but the bee has a sting

Jag fick detta brödet på en midsommarfest detta året och efter att ha ätit ett par bitar var jag tvungen att fråga om receptet. Det blir ett sött bröd som är gott! Jag har ändrat receptet lite och tycker att det är perfekt nu. Jag föredrar det nog kallt (tillskillnad från de flesta andra bröd) med bara smör eller ost och marmelad till.
 
Honungsbröd
Ingredienser
♥ 25 gram (1/2 paket) jäst
♥ 2,5 dl mjölk
♥ 1 ägg
♥ 4-5 msk honung
♥ 7-9 dl mjöl
♥ lite salt
♥ smör och ströbröd till formen
 
Instruktioner 
Smula jästen i en bunke och värm mjöken till 37 grader. Häll lite av mjöken över jästen och rör till den löst sig, tillsätt resten av mjöken, ägget, honungen samt en nypa salt. Häll i mjöl och arbeta in i degen till den lossar från bunkens sidor. Jag tycker det räcker med ca 7,5 dl mjöl men det kan variera lite. Ju mer mjöl, desto mer kompakt bröd. Sätt på jäsning i 30 minuter. Smörj och bröa en form. När degen jäst klart, knåda den lite och lägg den i brödformen. Låt jäsa ytterliggare 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. När brödet jäst klart, skåra det med en kniv, pensla med lite mjök och ringla över valfri mängd honung. Jag gräddade det i nedre delen i ugnen i ca 35 minuter. 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0