8. Passionsfruktsmoussetårta

Idag skulle jag ha heldå/födelsedagsfika för mina fina jobbarkompisar och bestämmde mig för att baka en moussetårta smaksatt med passionsfrukt. Ett försök att efterlikna världens godaste tårta som finns på Hollandia i Malmö. Resultatet blev över förväntan och riktigt gott! Receptet är ganska långt, men jag tyckte tårtan var väldigt lätt att göra! Svårt att misslyckas i och med att den inte ska gräddas (mer än botten) eller jäsa. 
 
Chokladbotten
♥ 120 gram smör
♥ 2 1/2 dl socker
♥ 2 ägg
♥ 1 1/2 dl vetemjöl
♥ 1 gnutta salt
♥ 1 tsk vaniljsocker
♥ 3/4 dl kakao
 
Gör så här
Ställ ugnen på 175 grader. Kläm fast ett bakblåtspapper i botten av formen. Vispa rumsvarmt smör och socker pösigt och rör ner 1 ägg i taget. Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och vänd ner i smörsmeten och blanda. Jag ville personligen inte ha botten så tjock så tog hällde inte i riktigt all smet. Grädda i 20 minuter i ugnen och låt svalna helt.
 
Passionsfruktsmousse
♥ 6 passionsfrukter
♥ 3,5 dl vispgrädde
♥ 200 gram philadelphia
2 dl florsocker
♥ 3  tsk vaniljsocker
♥ 3 dl passionsfruktsjuice
♥ 7 gelatinblad
 
Gör så här
Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter (van variera beroende på märke men läs på förpackningen). Gröp ut passionsfrukterna och sila bort kärnorna, sjud detta tillsammans med juicen och rör sedan ner gelatinbladen så de smälter och låt svalna. Blanda florsocker, vaniljsocker och philadelphia till en slät massa. Vispa grädden hårt. Vispa försiktigt (jag tog en handvisp här) ihop allting. Klä insidan av springformen med bakplåtspapper innan du häller i moussen. Låt stelna i kylen i ca 4 timmar. Vill du ha en passionsfruktsspegel överst på tårtan lägger du på denna efter moussen har fått stelna, recepte är nedan
 
Passionsfruktsspegel
♥ 2 passionsfrukter
♥ 2,5 dl passionsfruktsjuice
♥ 2 msk socker
♥ 3 gelatinblad
 
Gör så här
Blötlägg gelatinbladen. Gröp ur passionsfrukterna och koka upp tillsammans med juicen. Lägg i gelatinbladen så de får smälta. När allt har svalnat kan du hälla det över moussen och låta det stelna. Sedan tar du ut kakan ut formen och drar av bakplåtspappret runt om. 
 
 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0