11. Gingerbread village

Igår bakade jag minipepparkakshus och en pepparkaksgran, det blev himla fint om jag får säga det själv. Fuskade och använde färdig pepparkaksdeg, betydligt lättare.
 
Pepparkaksgran
Till julgranen kan man köpa ett färdigt sätt med formar här eller så finns det en mall man kan skriva ut här. Till granen gjorde jag 3 st pepparkakor av varje storlek och dessutom satte jag en bit av en pepparkaka emellan varje pepparkaka för att granen skulle bli lite högre. Glöm inte att dekorera varje pepparkaka innan du sätter ihop granen. Jag satte ihop granen med kristyr (receptet nedan). Om ni vill ha en stjärna i toppen så gör en lite mindre än den minsta på mallen. 
 
Mini pepparkakshus
Mallen jag använde hittade jag i en tidning och på internet hittar jag ingen som gör lika små hus här är dock 2 mallar till lite större hus. Här är mall nummer 1 och här är den andra, vill ni göra husen mindre kan ni ju minska mallen lite bara. Grädda gärna pepparkakorna så de nästan blir lite brända, det gör att de blir mer stabila. Jag föredrar att sätta ihop husen med kristyr istället för smältsocker, men det är ju upp till er vad ni föredrar. Husen klistrade jag faktiskt ihop innan jag dekorerade eftersom de var så himla små. Till dekoration använde jag samma kristyr som nedan fast lite minde florsocker sedan är det bara fantasin som sätter stopp. Förslag till dekoration är karamellfärg, glitter, linser, strössel, krossade polkagrisar, silverkulor osv. 
 
Kristyr 
Ingredienser
♥ 1 äggvita
♥ 4 dl florsocker
1 tsk ättika
 
Gör så här
Blanda allt ha eventuellt i lite mer eller mindre florsocker beroende på hur tjock kristyr ni vill ha. 
 
 

Söta ord
Postat av: Bakgrejer.se

Men hjälp vad fint det blev!!! Och de söta små hus, dem måste jag testa :)

2013-12-09 @ 07:19:34 // URL: http://www.kackkaka.se

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0