31. Caramallows

Testade och göra caramallows häromdagen, det är en kola med marschmallows i, doppad i choklad. När jag först smakade tyckte jag inte de var jättegoda men efter ett par dagar i kylen har de helt klart blivit mycket godare. Efter Emilie dessutom insisterat att de var jättegoda och vill ha receptet får det komma upp här. 
 
Ingredienser
♥ 100 gram smör
♥ 2 dl vispgrädde
♥ 1 dl  karamelliserad mjölk
♥ 2 dl strösocker
♥ 1 dl ljus sirap
 
♥ minimarschmallows
♥ 200 gram mörk choklad
♥ flingsalt
 
Instruktioner
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull (det hade inte jag men det funkade med vanlig med), tillsätt vispgrädde, karamelliserad mjölk, strösocker och sirap. Koka ihop till en kola, gör kulprovet eller mät med termometer. Koka kola är en konst tycker jag och min blev nog lite väl lös. Häll upp kolan i en form med bkplåtspapper och låt stelna i rumstemperatur (jag var tvungen att ställa in min i kylen, så det kan vara ett tips). Skär fyrkanter av kolan om möjligt eller ta bara lite i taget, lägg på en eller två marschmallows och rulla till en boll (ju mindre - desto godare, tycker jag. Jag ställde in mina i kylen igen och tog ut efter ett tag och rullade till dem igen så de blev fina. Sedan satte jag in de i frysen i kanske 10-15 minuter. Smält chokladen under tiden och doppa kolorna och strö över saltet kanska direkt. Ställ in i kylen igen och låt gärna stå över natten eller längre. 
 
 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0