22. Kokosmousse och hallonmousse

Tårtan jag bakade för ett tag sen valde jag (efter mycket om och men) att fylla med ett lager hallonmousse och ett med kokosmousse. Den kombinationen blev supergod och här är recepten. Jag dubblade recepten för att fylla en tårta stor som en mindre långpanna. Nästa gång skulle jag nog skippat ett gelatinblad i hallonmoussen då jag tyckte den blev lite för stel. 
 
Kokosmousse
♥ 2 dl laktosfri creme fraiche
♥ 2 dl socker
♥ 1,5 dl kokosflingor
♥ 2 dl laktosfri grädde
 
Instruktioner
Vispa creme fraiche och socker till det liknar grädde, häll i kokos, blanda och låt stå i kyl över natten. Vispa grädden hårt och vänd ner i kokosen. 
 
Hallonmousse
♥ 3 dl laktosfri grädde
♥ 4 gelatinblad
♥ 0,5 dl socker
♥ 1 msk vatten
♥ 250 gram frysta hallon
 
Instruktioner
Koka upp hallon, socker och vatten. Lägg gelatinbladen i vatten och ha sedan i den varma hallon blandningen. Låt svalna i en skål medan du vispar grädden. Vänd ner hallon i grädden försiktigt och ställ in i kylskåpet. Rör om då och då. Obs; hallonen bör vara helt svalnade innan de blandas med grädden, annars finns det en risk att moussen skär sig. 
 
 

Söta ord

Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0